top of page

Succeshistorie om normalisering af plantebaseret mad


frokost, vegansk, plantebaseret, mad, fødevarer, landbrug, klima, bæredygtig, vegetarisk, miljø, natur, forskning, nudging
Generelt er 'nudging' anerkendt for at være en nem og billig måde til at påvirke vores adfærd og beslutninger i en sundere og mere bæredygtig retning.

Oftest er vores beslutninger omkring fødevarevalg ikke baseret på noget rationelt, men mere på, hvad der er 'normalt' lige nu eller i den kontekst, som vi befinder os i. Med andre ord, så følger vi flokken og vores vaner.


Forskere har set på, om man kan 'nudge' folk til at tage andre beslutninger, og om kan man gøre det på en måde, så det endda opfattes positivt.


Eksempler på nudging er fx at placere usunde fødevarer længere væk, at placere de kalorietunge madvarer længst væk på buffeten og ændring af tallerkenstørrelsen for at reducere madspild. Man kender måske også nudging fra forsøg med, at skraldespande spiller musik eller siger "tak", når man smider skrald i dem, eller på herretoiletter, hvor man har malet en flue der, hvor man ønsker mænd skal ramme, så der ikke sprøjtes så meget.


I en dansk undersøgelse ville man finde ud af, hvad der skete, hvis man i tre kontrollerede eksperimenter gjorde de vegetariske retter til standardvalget som et normativt signal til frokosten på tre ægte konferencer.


Forskerne skriver, at ’ændringer i standarder’ er kendt for at være en særlig robust og effektiv strategi til at påvirke valg.


Ved 'standard' forstås det sådan, at 'standard-maden' er valget, med mindre man aktivt fravælger det, og vælger noget andet.


Ved at gøre den plantebaserede ret til standard, så sender de ansvarlige for maden et signal om, at det er den, de foretrækker, at folk vælger. Det sender dog også et signal om, hvad man kan forvente fra både arrangørerne og de andre deltagere på, i dette tilfælde, konferencerne.



Hvordan gjorde de?

Forud for hver konference A, B og C modtog deltagerne en e-mail med tilmeldingsspørgsmål (navn, titel, organisation og madpræferencer til frokost).


Deltagerne ved hver konference blev delt i to grupper, når de gik ind på linket (dette vidste de ikke). Den ene gruppe fik den vegetariske ret som standardvalg og den anden gruppe fik ikke.


Ved alle tre konferencer var formularerne identiske i alle relevante aspekter for de to grupper, med undtagelse af spørgsmålet om madpræferencer til frokost:


Gruppe 1: Ved konferencen vil der blive serveret en ikke-vegetarisk buffet til frokost. Angiv venligst her, hvis du gerne vil have en vegetarret tilberedt til dig: __________________________________.


Gruppe 2: Ved konferencen vil der blive serveret vegetarbuffet til frokost. Angiv venligst her, hvis du gerne vil have en ikke-vegetarisk ret tilberedt til dig:__________________________________.


Den vigtigste uafhængige variabel for alle tre eksperimenter var en standard vs. en ikke-standard mulighed (ikke-vegetarisk ret/vegetarisk ret). Den vigtigste afhængige variabel var antallet af personer, der valgte hver mulighed. Eksperiment B og C indsamlede også data om køn, og Eksperiment C indsamlede data på konferencen om, hvad folk egentlig synes om valget og forsøget.


Herunder ses resultatet af deltagernes valg:




Resultater

I eksperiment A steg det vegetariske valg fra 2 til 87 procent

I forsøg B steg den fra 6 til 86 procent

I forsøg C steg den fra 12,5 til 89 procent


Når man læser forsøget, så kan man se, at flere mænd fravalgte vegetarretten end kvinder, men ikke så meget mere, end man måske skulle tro.


Dog var der stor positiv feedback til 'nudgingen'. 90 procent af dem, som havde eksponeret for nudgingen godkendte tilgangen.



Konklusionen er klar

Det er ikke så svært at nudge folk i en grønnere retning, og folk synes faktisk, at det er helt okay. At gøre det plantebaserede valg til standardvalget er både en nem og billig måde at fremme mere medfølende og bæredygtige fødevarevalg.


Det, at folk synes det er okay, taler også ind i andre undersøgelser, hvor flertallet giver udtryk for, at de faktisk ønsker hjælp til, at de grønne valg, ikke mindst inde for fødevarer, normaliseres, så det bliver mere socialt acceptabelt.


Når accepten i denne undersøgelse også er så høj, som den er, så kunne det være interessant at se, hvad folk ville sige, hvis der ikke var andre valg end det plantebaserede.


Måske de i virkeligheden slet ikke ville lægge mærke til det, hvis det blev præsenteret med fokus på krydderier og smag frem for et stort mærkat om, at det ikke er dyr.


Omtalte undersøgelse er her.



Der er flere undersøgelser med succes her:


"I will try the veggie burger" study - læs her

Plantebaseret nudge på et tysk universitet - læs her

Når det er kokkens favoritvalg - læs her

Nudge et plantebaseret valg via 'labels' - læs her

Nudging strategies to promote plant-based and sustainable food consumption in canteens - læs her


Og flere andre


--


Undrer du dig over, at overskriften siger 'plantebaseret' og ikke vegetarisk? Så er det bpde fordi, at definitionen af plantebaseret er mere lidt mere løs end vegansk, men også fordi, at der præsenteres flere studier med plantebaseret succes her i bunden.

bottom of page