top of page

Danmark sender utallige dyr til andre kontinenter - uden reel velfærd

Opdateret: 13. jun. 2024

En grundig rapport kaldet 'A data dump of suffering' afslører, at Danmark er med til at sende millionvis af dyr på lidelsesfulde rejser gennem Europa og til både Asien og Sydamerika.


Rapporten skriver, at i sommerhalvåret 2023 har over 100 forsendelser med levende grise forladt Danmark for at rejse mod lande som Thailand, Filippinerne, Singapore, Vietnam og Cambodja. Disse rejser involverer ofte en lang tur til lufthavnen efterfulgt af en langdistanceflyvning til Latinamerika eller Asien.


Grise er notorisk dårlige rejsende, fortæller rapporten, da de kan lide af rejsesyge. Men de millioner af grise, som årligt sendes fra Holland og Danmark til det sydlige og østlige Europa kan ofte tage op til 60 timer og i nogle tilfælde endnu længere. Se billede herunder.







De fleste af de dyr, der transporteres, er fravænnede grise, dvs. unge grise, der lige er vænnet fra soen - hvilket i sig selv sker et par måneder for tidligt, og er årsag til sygdom.


Ud over transporten inden for EU viser data fra Eurostat, at 629.428 svin blev eksporteret ad landevejen fra EU til landene i det tidligere Jugoslavien i perioden oktober 2021 til april 2023. Heraf kom 365.115 fra Kroatien, og 228.140 fra Danmark, skriver rapporten.


I lyset af problemerne med langvarig tørst og langvarig sult, der kan opstå efter henholdsvis blot 8 og 12 timers transport, bør de lange rejser fra Holland og Danmark til Syd- og Østeuropa bringes til ophør.


Faktisk hedder det i EFSA-rapporten fra 2022:



"På grundlag af beviser om vedvarende velfærdskonsekvenser, der involverer stress og negative affektive tilstande, bør rejsens varighed og hyppighed til gavn for dyrevelfærd holdes på et minimum."



Men det handler ikke kun om tørst og sult. Rapporten beskriver, at selv når loven overholdes, så er lidelse iboende i de lange rejser. For eksempel:



  • Dyr, der ikke kender hinanden, bliver ofte læsset ind i samme rum på en lastbil eller et kvægfartøj. Dette kan føre til aggression, mens et hierarki etableres.

  • Det er stressende procedurer, når dyrene skal på og af køretøjet.

  • Dyrene kan opleve køresyge, stress og/eller træthed på grund af acceleration, bremsning, stop, sving, gearskift, vibrationer og ujævne vejbelægninger.

  • Forordning 1/2005 tillader, at dyr transporteres fra den ene ende af Europa til den anden og endda til fjerne lande uden for EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) anerkender, at sådanne lange rejser medfører alvorlige velfærdsudfordringer, og fastslår, at sværhedsgraden af ​​sult, tørst og træthed (på grund af bevægelsesstress og hvileproblemer) vil stige over tid. Derfor anbefaler EFSA, at: "...af hensyn til dyrenes velfærd bør rejsens varighed holdes på et minimum".

  • Regel 1/2005 tillader, at dyr transporteres på lange rejser uden tilstrækkelig hvile, foder, vand, gulvplads og højde og i høje temperaturer.



Det handler ikke kun om grise

EU eksporterer kvæg og får til Kasakhstan, Usbekistan, Kirgisistan, Aserbajdsjan, Armenien og Georgien. Dyr transporteres normalt til grænseovergangen mellem Polen og Hviderusland ved Kukuryki-Koroszczyn og derfra videre til det vestlige og centrale Asien.


Temperaturerne om vinteren på disse rejser kan være bidende kolde. EU-lande, der eksporterer til denne region, omfatter Danmark, Østrig, Estland, Letland, Litauen, Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Bulgarien, Frankrig. Disse rejser er enormt lange. Afhængigt af afrejsemedlemsstaten varierer rejser til Usbekistan og Kasakhstan fra 4.000-6.000 km og tager en til tre uger.






EFSA's 2022-rapport om staternes transport af kvæg skriver:



"Eksport af dyr fra EU har lov til at afgå, selvom der ikke er EU-certificerede hvilesteder uden for EU, og der er lange ventetider for dyr ved EU's grænser. Kvæg, der transporteres til fjerne lande, bliver nødt til at klare rejser, der kan tage mange dage og potentielt involvere flere af- og pålæsninger på stedet."



Rapporten fortæller også om, hvordan forskellige landes regler og love ikke altid hænger sammen, og at det i sig selv også kan give problemer for dyrene.



Vi bør oppe os

EU, men også Danmark i sig selv er ved at være langt bagud, når det kommer til dyrevelfærd. Både Australien og New Zealand har nu bestemt, at eksport af dyr til søs skal slutte, og er ved at fase det ud. Storbritannien er ved helt at stoppe eksport af dyr til opfedning og slagtning.


Brasilien har bestemt, at levende eksport af dyr er ulovligt. En af årsagerne er, at dyrene sendes til lande, som slagter på en måde, som ville være ulovligt i Brasilien. En anden årsag er, at dyr er levende, sansende væsener. Dommeren sagde:



“Dyr er ikke ting. De er levende, sansende væsener - altså, individer, som føler, sult, tørst, smerte, kulde, frygt."


Vi har en dyrevelfærdslov, som fortæller os, at vi skal respektere dyrene og beskytte dem. Men alligevel sender vi millioner af dyr, unger, ud på angstfyldte rejser, hvor de ingen garanti har for nogle former for velfærd.


Ville det ikke være en ide, at vi begyndte at følge vores egen lovtekst - og reelt anerkende dyrene for dem de er?




bottom of page